”Jag är feminist”

Jag är feminist.

Jag tror på alla människors lika värde.

Finns det någon motsättning i de två påståendena? Jag har ofta hört eller läst uttalanden som ”Jag är inte feminist, jag är humanist.” eller kommentarer som på något sätt innefattar”så kallade feminister”. Det är också vanligt att jag läser uttryck som menar att genusvetenskap på något sätt inte granskas lika hårt som andra vetenskaper inom universitetsvärlden och därför förlöjligas genom att skriva: genus”vetenskap”.

Jag är trött på det, men också väldigt trött på mig själv. Oftast har jag åsikter som jag identifierar som feministiska, men jag har en knapphändig förmåga att få fram dem. Jag är dålig på att argumentera. Kanske beror det på att jag inte har några argument, kanske på att jag har dåligt självförtroende på området.

Det är dags att förändra det nu. Det finns inte bara en sorts feminism, utan det finns otaliga inriktningar. Jag vill ta reda på vad jag själv tycker och ge mig själv ett bättre diskussionsunderlag.

Jag tänker börja läsa olika böcker och texter med feministiska teman och i den här bloggen skriva ner mina tankar och funderar under läsningens gång. Jag kommer med stor sannolikhet även anteckna mina tankar kring film, musik och annat ur genusperspektiv. Och även en del andra mer eller mindre nördiga ämnen som jag tycker är intressanta.

Bloggen kommer inte bestå av regelrätta bokrecensioner, utan mina reflektioner. Jag ser den som min personliga bokcirkel. Ni som läser är jättevälkomna att kommentera och skriva ner era egna erfarenheter.

Lämna en kommentar